تست باتری لپ تاپ استوک با چند روش  ساده

تست باتری لپ تاپ استوک با چند روش ساده

۱۴۰۱/۰۶/۰۸

همانطور  که میدانید تمامی وسایل الکترونیکی قابل حمل برق خود را از منبع ذخیره یعنی باتری تأمین می کنند.
در اغلب موارد باتری های وسایل آکبند پس از شارژ اولیه کارکرد خود را آغاز می کنند و پس از گذشت مدت های طولانی بازده آن ها کاهش می یابد که این امری طبیعی است. در زمان خرید لپ تاپ استوک از مهمترین نکات در حین خرید لپ تاپ استوک ، گرفتن تست های سلامتی از دستگاه خصوصاً تست باتری لپ تاپ استوک می باشد. چراکه باتری جزو اقلام الکترونیکی مصرفی است.

تست سلامت باتری لپتاپ

در این مطلب می خواهیم چند روش ساده برای تست سلامت باتری لپ تاپ استوک را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای فهم بیشتر مطالب در ادامه بهتر است با دو پارامتر اصلی باتری ها آشنا شویم:

۱- ظرفیت یا عمر باتری: عمر باتری به مدت زمانی می گویند که یک دستگاه پس از شارژ اولیه تا چه زمانی به شارژ مجدد نیاز پیدا می کند. ظرفیت و عمر باتری با یکدیگر نسبت مستقیم دارند. یعنی هرچه ظرفیت یک باتری بیشتر باشد مدت زمانی که نیاز به شارژ مجدد خواهد داشت افزایش پیدا می کند.

۲- سلامت و طول عمر باتری: طول عمر باتری مدت زمانی است که بازده باتری به قدری کاهش می یابد که نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. این امر به طرز استفاده صحیح از باتری بستگی دارد.

تست سلامت باتری لپتاپ استوک

 نکته: به یاد داشته باشید هر از چند گاهی مصرف باتری خود را از قسمت تنظیمات باتری (Battery Settings) تحلیل کنید.

برای این امر به تنظیمات باتری بروید و میزان مصرف باتری توسط برنامه های مختلف را بررسی کنید. این تحلیل ها به شما کمک می کند تا بتوانید برنامه های پر مصرف خود را مدیریت کنید.

 

روش های تست سلامت باتری لپ تاپ

تست باتری لپ تاپ استوک روش های مختلفی دارد که این روش ها دقت و صحت متفاوتی دارند که به ترتیب از تقریبی ترین روش تا دقیق ترین روش را بررسی خواهیم نمود.

  • استفاده از نرم افزار های تست باتری لپ تاپ :

ساده ترین روش برای تست سلامت باتری لپ تاپ استوک استفاده از نرم افزار های مخصوص برای نشان دادن خصوصیات و عملکرد باتری می باشد. از جمله ساده ترین نرم افزار ها Battery Info view می باشد.

پس از نصب با این صفحه مواجه می شوید.

تحلیل تست سلامت باتری

در این برنامه نام و کمپانی باتری، وضعیت باتری، ظرفیت باتری و بسیاری از جزئیات دیگر نشان داده می شود.

برای اطمینان از سلامت باتری به نوار Battery Health توجه کنید:

سلامت باتری

اگر درصد سلامت باتری بالای ۶۰٪ باشد، بازده باتری در مطلوب ترین حالت است؛اگر درصد باتری بین ۵۰٪ تا ۶۰٪ باشد، عملکرد باتری متوسط و اگر پایین تر از ۵۰٪ باشد باتری تضعیف شده و پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب شما یک تست تقریبی از سلامت باتری لپ تاپ خود گرفته اید.

 

  • استفاده از Command Prompt برای تست باتری لپ تاپ استوک :

این روش برای تهیه گزارش کامل از باتری لپ تاپ و همچنین تست باتری لپ تاپ استوک بدون نصب هیچگونه نرم افزار و حتی در محل خرید بسیار مناسب است.

برای اینکار ابتدا وارد قسمت سرچ ویندوز شوید.  برای دسترسی آسان به این قسمت می توان از کلید  های ترکیبی Windows + S استفاده کرد.

پس از باز شدن پنجره سرچ عبارت cmd را وارد کنید و روی آیکون برنامه Command Prompt کلیک راست کرده و به عنوان ادمین اجرا کنید. در صورت باز شدن پنجره User Account Control روی گزینه Yes کلیک کنید.

cmd تست باتری لپ تاپ

عبارت powercfg/energy را داخل Command Prompt تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

گزارش تست سلامت باتری

پس از کمی صبر در نهایت یک گزارش کلی از سلامت باتری نمایش داده می شود و فایل گزارش به صورت صفحه وب HTML با نام energy-report در مسیرC:\Windows\system32  ذخیره می شود. به Error ها و Warning ها توجه کنید.

 

بررسی داده های گزارش سلامت باتری

پس از باز کردن لینک گزارش سلامت باتری با این صفحه مواجه می شوید.

گزارش تست سلامت باتری لپتاپ استوک

در این گزارش می توانید تمامی ارور ها و خطرات تهدید کننده باتری را به صورت کامل ببینید و از نقص در اجزای باتری و تاثیر آن بر سایر اجزاء مطلع شوید. این تست باتری لپ تاپ به شما کمک می کند به صورت جزئی سلامت باتری را بررسی کنید.

 

  • تست باتری لپ تاپ استوک با زمان نگهداری شارژ :

زمان نگهداری شارژ

این روش تست باتری لپ تاپ از آنجایی که تجربی هست کاملاً شما را با نقص های باتری لپ تاپ روبرو می کند. به این صورت که ابتدا باتری را شارژ می کنیم تا ۹۰ درصد و سپس زمانی که شارژ باتری روی این درصد است زمان را یادداشت می کنیم. هر نیم ساعت به سیستم سر میزنیم و درصد باتری را یادداشت می کنیم. در حالت های مختلف مثل وایفای روشن و پخش فیلم با نور حداکثر نیز می توانید عملکرد باتری را بررسی کنید و زمان را یادداشت کنید.

همچنین در حالت شارژ هم می توانید این تست را بگیرید تا از سلامت شارژر و ارتباط شارژر و باتری مطلع شوید.

به صورت میانگین در هر نیم ساعت ۱ الی ۲ درصد از شارژ باتری کم می شود که این عملکرد نشانه سلامت باتری می باشد.

با این روش خیلی دقیق تر و کاربری تر می توانیم باتری لپ تاپ استوک را تست کنیم.

نگهداری از باتری

نکاتی جهت نگه داری مناسب از باتری لپ تاپ :

۱- سعی کنید همیشه درصد شارژ باتری را بین ۲۰ تا ۹۰ درصد نگهداری کنید.

۲- اطلاعات خود را منظم نگه دارید تا به هارد شما فشار کمتری وارد شود و باتری که وظیفه تامین برق هارد را بر عهده دارد متحمل فشار کمتری شود.

۳- برنامه های بلا استفاده و همیشه باز خود را ببندید. برنامه های باز در پس زمینه ، تب های زیاد مرورگر و اجرای برنامه های سنگین تر از توان پردازشی لپ تاپ می تواند آسیب های جدی به قطعات لپ تاپ و باتری وارد نماید.

۴- اسکن ها و آپدیت های خود را کمتر کنید. برنامه هایی که دستگاه شما را آنالیز می کنند مثل آنتی ویروس ها و نرم افزار های پاک کردن فایل های اضافی و آپدیت ویندوز اگر بسیار زیاد انجام شود عملکرد باتری را با مشکل مواجه می کند.

۵- لپ تاپ خود را در معرض رطوبت قرار ندهید. زیرا باتری به دلیل عملکردی که دارد اگر در معرض رطوبت زیاد باشد بسیار سریع اکسید می شود و این اکسید شدن می تواند به مرور تمامی قطعات مهم لپ تاپ شما را از بین ببرد.

۶- همیشه اول پریز شارژر را به برق متصل کنید و بعد از آن سوکت شارژر را به لپ تاپ وصل کنید.

 

به این ترتیب شما می توانید به راحت تست باتری لپ تاپ استوک را انجام بدهید و با رعایت نکاتی که در انتها به آن پرداختیم طول عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید و از این جزء مهم در سیستم خود محافظت کنید.



نظرات


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.