پردازنده های AMD

پردازنده های AMD

1400/04/19

این شرکت بزرگ در سال 1996 تاسیس شد که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد و در حال حاضر تنها شرکتی است که توانایی رقابت با اینتل را دارد، شما برای شناخت پردازنده های اینتل و خود شرکت میتوانید از پردازنده یا CPU اینتل .

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی پردازنده های شرکت AMD برویم ، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پردازنده های AMD

ظهور اولین نسل از پردازنده های AMD به کاربران این اجازه رو میده تا نهایت عملکردی را که پردازنده های چند هسته ای با قیمت مقرون به صرفه ای ای به ارمغان آورده اند تجربه کنند و همچنین منحصر به فرد بودن پردازنده های سطح بالا را نیز از بین میبرد.

لوگو AMD

نام گذاری پردازنده های AMD

نام تجاری Brand Name

نام هر یک از پردازنده ای ام دی ، بعد از اسم کمپانی همانند با نام تجاری یا برند آن شروع می شوند و پردازنده هایی ککه ما در بستر AMD تهیه میکنیم دارای نام تجاری ryzen شناخته میشوند ولی رایزن تنها نام پردازنده های AMD نیست ولی شناخته شده ترین آنهاست.

خانواده پردازنده CPU Family

خانواده پردازنده معادل نام تجاری یا Brand Modifire  در اینتل هستند. شما برای آشنایی بیشتر با پردازنده های اینتل میتوانید از مقاله پردازنده یا CPU اینتل استفاده کنید.

در پردازنده های AMD قالبا بعد از نام تجاری یک عدد قرار میگیرد که نشان دهنده خانواده یا دسته بندی پردازنده های ای ام دی است و هر چه آن عدد بزرگتر باشد قدرت و تسک هایی که میتواند انجام دهد بیشتر است.

AMD cpu family

نسل پردازنده CPU Generation

عدد دوم در نامگذاری پردازنده و سرشناسه پردازنده های AMD ، نشانگر و معرفی کننده نسل ساخت آن پردازنده است که به طبع هر چه بالاتر باشد امکانات بالاتر و مصرف انرژی پایین تری خواهد داشت. لازم به ذکر است که آخرین نسل این پردازنده ها نسل پنجم آن ها میباشد.

تعداد هسته های CPU

سطح عملکرد پردازنده یا CPU Performance

عددی که پس از نسل پردازنده نمایش داده میشود نشاندهنده سطح عملکرد پردازنده یا CPU Performance Level است.این المان بیانگر سطح کارایی و عملکرد پردازنده های AMD  است.

ذکر نشدن این عدد بیانگر یک پردازنده مین استریم یا Main Stream خواهد بود و در این پردازنده عدد 7 و 8 نشاندهنده کاربرد حرفه ای این دستگاه و اعداد 4 و 5 و 6 نشانگر و معرفی کننده عملگر های بالای این پردازنده ها است.

سطح عملکرد پردازنده

پسوند الفبایی پردازنده ها

پس از این اعداد یک سری حروف خاص که شامل U، T،G، X، Hهستند قرار میگیرند که در بین پردازنده های اینتل و AMD معنی و مفهوم مشخصی دارند که در ادامه مقاله به بررسی آن ها میپردازیم ، با ایستگاه فنی همراه باشید.

پسوند G در پردازنده های AMD

این پسوند در پردازنده های ای ام دی نشاندهنده وجود پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX است و این موضوع دقیقا همان پسوند I در پردازنده های اینتل میباشد.

پسوند T  در پردازنده های ای ام دی

این پسوند در پردازنده نشاندهنده سرعت کلاک بالا و برای توسعه کار های سریع تر  و بهتر پردازنده است که نشاندهنده TURBO میباشد.پس اگر در پردازنده ای حروف HT یا XT را مشاهده کردید به معنای عملکرد خاص آن پردازنده است.

پسوند U در پردازنده های Ryzen

این پسوند در تمام پردازنده ها نشاندهنده مصرف پایین پردازنده است. سرعت کلاک پایین ، مصرف انرژی پایین تر و تولید گرمای کمتر از ویژگی های پردازنده هایی با پسوند الفبایی میباشد.

پسوند H در پردازنده های AMD

این پسوند در پردازنده های AMD مخفف کلمه High Performance میباشد و پردازنده های Ryzen با این پسوند دارای سرعت کلاک بالایی دارند و انرزی بیشتری مصرف میکنند ، عملکرد سریع و قابل اعتماد آنها منجر به سرعت پردازنده بالاتر میشود و به همین دلیل گرمای کمتری تولید میکندد.

پسوند X در پردازنده های AMD

در سیستم نامگذاری این پردازنده این حرف الفبایی نشاندهنده کارایی و توانایی بالای پردازنده است و این تراشه های رایزن عموما مجهز به محدوده فرکانس افزایش یافته هستند و هر کدام از این پردازنده ها بالاترین سرعت کلاک و مصرف انرزی بالاتری خواهند داشت.

سری x پردازنده های AMD

امیدوارم با خواندن این مقاله توانسته باشیم اطلاعات شما عزیزان را درباره پردازنده های AMD بیشتر کنیم و اینکه شما میتوانید با خواندن مقاله قبلی اطلاعات کاملتری را نسبت به پردازنده های Intel نیز کسب کنید ، ممنون از اینکه با ایستگاه فنی تا انتهای مقاله همراه بودید.

 



نظرات


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.