انواع پردازنده اینتل یا CPU Intel

انواع پردازنده اینتل یا CPU Intel

1400/04/17

از زمانی که کامپیوتر ها یا لپ تاپ های رومیزی اختراع شدند بحث پردازنده ها داغ بود و از آن زمان تا الان تقریبا همه افراد با نظر های مختلف به سمت خرید پردازنده ها با مدل های مختلف رفتند ، اما امروز میخواهیم به بررسی تخصصی پردازنده ها و نوع های آن بپدازیم ، با ایستگاه فنی همراه باشید.

امروزه شرکت تولید کننده پردازنده  به نام Intel  از مدل های مختلف در ساخت پردازنده های خود با معماری های مختلف استفاده میکند.

شرکت های تولید کننده پردازنده

امروزه دو کمپانی بزرگ اینتل و ای ام دی در ساخت پردازنده موفق بودند و این دو شرکت تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که هر کدام مختص به خودشان است. برای مثال این دو شرکت از سوکت های مختلفی در ساخت پردازنده خود استفاده میکنند و نمیتوانیم در مادربوردی که از پردازنده ی اینتل پشتیبانی میکند از پردازنده های AMD  استفاده کنیم.

لوگو اینتل

سوکت های پردازنده

سوکت های پردازنده محل قرار گیری آن روی مادربورد است و مدل های مختلفی دارند.

سوکت های پردازنده از دو نوع ZIF و LGA هستند که در نوع اول یعنی ZIF پایه ها در زیر و روی پردازنده قرار دارند و سوکت دارای سوراخ هایی برای قرارگیری پایه ها میباشد اما در نوع LGA پایه ها روی سوکت قرار دارند و که روی سطوح رسانای پردازنده قرار میگیرند.

سوکت پردازنده

انواع نسل پردازنده های اینتل

به زبان ساده میتوان گفت که پردازنده core i7 از پردازنده core i5 و core i5  هم از core i3 قویتر هستند. بسیاری از مردم فکر میکنند عدد جلوی نام تعداد هسته های پردازنده هست اما این باور کاملا اشتباهی است ، این عدد ها تنها نشان دهنده توان نسبی پردازنده است.

برای شناسایی نسل پردازنده کافی عددی که در مقابل اسم پردازنده است را بخوانیم ، که عدد اول آن نشان دهنده نسل پردازنده است.

برای مثال :Intel i7 9700K   

پردازنده i7 و نسل  9 است.

تعداد هسته های CPU

در پردازنده ها هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد ، تعداد فعالیت هایی که هم زمان میتواند انجام دهد بیشتر است.امروزه تمام پردازنده های i3 دو هسته ای هستند و پردازنده های core i5 نیز چهارهسته ای هستند بجز core i5-661

اما فاکتور هایی وجود دارند که تعیین کننده قدرت نهایی CPU هست.برای مثال پردازنده core i3-560 و دارای تعداد هسته و سرعت پردازش معادل سی پی یو core i5-661 است.

حافظه کش یا cache

هنگامی که پردازنده در پردازش اطلاعات با داده های تکراری مواجه میشوند ، این اطلاعات را در حافظه کش خود ذخیره میکنند تا سرعت پردازش آن ها بیشتر شود.

در صورت نبود این این حافظه پردازنده مجبور است مستقیما از روی هارد ذیسک اطلاعات را بخواند که زمان پردازش را بالا می برد.

پس نتیجه میگیریم هرچه مقدار حافظه کش بیشتر باشد سرعت پردازش نیز بالا تر است.

شما برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حافظه کش یا cache میتوانید با خواندن مقاله حافظه کش یا حافظه پنهان cpu چیست و چه کاربردی دارد اطلاعات خود را در این خصوص بالا ببرید.

حافظه کش

انواع تکنولوژی پردازنده ها

همانطور که در بالا اشاره کردیم برخی از پردازنده ها بدلیل داشتن بعضی از تکنولوژی ها سرعت پردازش بالاتری دارند.

تکنولوژی پردازنده ها به دو دسته تقسیم میشوند که آن ها Turbo boost و Hyper threading هستند که ما به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تکنولوژی پردازنده

تکنولوژی turbo boost

این تکنولوژی سرعت پردازنده را در زمان نیاز بالا میبرد. البته فعال شدن این تکنولوژی به فاکتور هایی بستگی دارد.

به فاکتور هایی مانند هسته های فعال پردازنده ، میزان نسبی جریان مصرفی ، میزان نسبی انرژی مصرفی ، میزان دمای پردازنده و .... بستگی دارد.

تکنولوژی hyper threading

در کل یک  هسته سی پی یو در ان واحد می تواند تنها به پردازش یک رشته (thread) مشغول باشد. برای مثال یک پردازنده دو هسته ای می تواند در ان واحد به  پردازش دو رشته (thread) مشغول باشد. شرکت اینتل با درست کردن فناوری hyper threading  امکان پردازش هم زمان چند رشته (thread) را توسط یک هسته مهیا ساخت.

در کل شما با خواندن این مقاله میتوانید  اطلاعات بیشتر درباره پردازنده ها و انواع مدل آن ها اطلاعاتی را کسب کردید و میتوانید از آن ها در زمان خرید لپ تاپ استوک نیز از این مقاله استفاده کنید و اینکه شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لپ تاپ های استوک نیز از مقاله لپ تاپ استوک چیست را مطالعه کنید.ممنون از اینکه تا اینجا با ایستگاه فنی همراه بودید.



نظرات


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.