تفاوت گرافیک آنبرد و مجزا

تفاوت گرافیک آنبرد و مجزا

1400/05/04

کارت گرافیک 

کارت گرافیک نوعی نمایشگر یا آداپتور کارت گرافیک است که برای نمایش داده های گرافیکی با وضوح ، رنگ ، تعریف و ظاهر کلی در اکثر دستگاه های رایانه ای نصب شده است. کارت گرافیک با پردازش و اجرای داده های گرافیکی با استفاده از تکنیک ها ، ویژگی ها و عملکردهای پیشرفته گرافیکی ، یک نمایش بصری با کیفیت بالا را ارائه می دهد .  

 برای تعریفی ساده تر از کارت گرافیک ، قطعه ای در کامپیوتر که وظیفه ی آن تشریح یا تفسیر تصاویر در مانیتور را بر عهده دارد که به GPU معروف می باشد و این کلمه مخفف Graphic Processing Unit - به معنای واحد پردازش گرافیک که دیتا های سیستم را بر روی مانیتور نشان می دهد.

 

 تفاوت کارت گرافیک آنبرد با مجزا

همانطور که میدانید دو شرکت  Intel و Nvidia از تولید کنندگان عمده کارت گرافیک معتبر به شمار می روند.

انواع کارت گرافیک برای لپ تاپ استوک

شما برای لپ تاپ استوک خود می توانید دو نوع کارت گرافیک انتخاب کنید :

1: کارت گرافیک onboard  یا همان کارت گرافیک یکپارچه

2 : کارت گرافیک اختصاصی یا ویژه

 تفاوت کارت گرافیک آنبرد با مجزا

کارت گرافیک آنبرد 

پردازنده گرافیک onboard همانند چیپست cpu  به صورت یکپارچه درست شده و بر خلاف کارت گرافیک اختصاصی یا ویژه جداگونه ساخته نشده . گرافیک onboard  برروی مادربورد سیستم شما قرارداده شده است و چون مستقیم با cpu در ارتباط نیست سرعت زیادی را تلف میکند و در سال های بعد پس از تولید اینگونه ی کارت گرافیک ها ، داخل cpu  قرار گرفت تا مستقیم با cpu  در ارتباط باشد . شرکت اینتل از تولید کننده های بزرگ این کارت گرافیک به حساب می آید.

 

 تفاوت کارت گرافیک آنبرد با مجزا

کارت گرافیک اختصاصی یا ویژه

تا به حال این اتفاق برایتان افتاده که نگاهی به مادر بورد رایانه یا سیستم خود نگاهی کرده باشید ، قطعه ای که در تصویر زیر میبنید را کارت گرافیک اختصاصی میدانند ، کارت گرافیک اختصاصی برروی مادربورد به صورت جداگانه نصب میشود و در cpu  قرار ندارد . کارت گرافیک ویژه سخت افزاری است که برای مدیریت خصوصیات گرافیکی رایانه استفاده می شود و از انرژی بالایی استفاده میکند، گاهی اوقات گرافیک اختصاصی یا گرافیک گسسته هم نامیده می شود.

کارتهای گرافیک تخصصی عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به سیستم onboard  یا یکپارچه ارائه می دهند. تمام کاربرانی که به طور حرفه ای با سیستم خود کار میکنند چه در عرصه ی گیم و چه در عرصه ی نرم افزار های قدرتمند باید از این نوع گرافیک ها استفاده کنند.

 

 تفاوت کارت گرافیک آنبرد با مجزا

تفاوت گرافیک اختصاصی یا onboard 

کارت گرافیک آنبرد نسبت به کارت گرافیک اختصاصی هزینه کمتر و انرژی پایین تری را از سیستم میگیرد و قیمت آن نسبت گرافیک ویژه کمتر میباشد

اما گرافیک اختصاصی برای بازی ها و نرم افزارهای حجم بالا یا سنگین ، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و توجه زیادی را به خود جلب کرده و میزان انرژی بالایی از سیستم را در بر میگیرد ولی قدرت پردازش بالایی از خود نشان می دهد .  در نتیجه اگر نیاز به استفاده از برنامه های سنگین و حجم بالا را دارید که مقدار رم زیادی را مصرف میکند سمت کارت گرافیک اختصاصی یا همان ویژه بروید.

 

 تفاوت کارت گرافیک آنبرد با مجزا

خروجی کارت گرافیک

یکی از عواملی که باید در خرید لپ تاپ های استوک خود دقت داشته باشیم پورت های خروجی آن هستند که هیر یک از کاربران با توجه به نیاز خود انتظارات زیادی از پورت های خروجی را دارند و با توجه به پورت ها اقدام به خرید میکنند.

کارت های گرافیک اغلب دو یا سه پورت خروجی و بعضی از کارت گرافیک ها تا 4 پورت خروجی را ساپورت میکنند ،

پورت های خروجی کارت گرافیک که به نام های VGA، DVI، HDMI،Display Port  شناخته می شوند

در این مقاله پراختیم به اینکه با توجه به نیاز خود از سیستم یا لپ تاپ کارکرده از چه گرافیکی برای انجام پروژهای روزمره و کارهای خود استفاده کنیم ، ممنون از اینکه با ایستگاه فنی همراه بودید، شما در این مقاله با انواع کارت گرافیک آشنا شدید.امیدوارم توانسته باشیم به شما عزیزان کمک شایانی کرده باشیم.

 تفاوت کارت گرافیک آنبرد با مجزا

 

 

 


نظرات


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.