آشنایی کامل با انواع پورت های لپ تاپ

آشنایی کامل با انواع پورت های لپ تاپ

۱۴۰۱/۰۶/۲۴

امروزه یکی از اولویت تمام کاربر های حرفه ای در حوزه تکنولوژی حین خرید لپ تاپ استوک ، انواع پورت های لپ تاپ است. توجه به انواع پورت های لپ تاپ یکی از مهم ترین نکات خرید لپ تاپ استوک می باشد؛ چراکه کاربری لپ تاپ را افزایش می دهد و با برخی ویژگی های خاص درگاه ها در بسیاری از کار های تخصصی موجب افزایش سرعت و دقت می باشد.

بطور مثال برای یک عکاس وجود درگاه ورودی دوربین به لپ تاپ باعث راحتی در کار ویرایش و چاپ عکس و برای یک سیستم استودیویی وجود خروجی های مناسب صوتی خیلی کاربردی و البته حرفه ای می باشد.

برخی مبدل ها به کمک درگاه های ورودی و خروجی لپ تاپ می آیند اما استفاده از آن صرف هزینه، باعث کندی کار و اشغال فضا می شود. در صورتی که قصد خرید لپ تاپ استوک را دارید، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.

پورت های لپ تاپ

در حال حاضر مجموعه گسترده ای از انواع پورت های لپ تاپ تعبیه شده اند. از انواع پورت های USB که نسخه 2.0 ، 3.0 و 3.1 که هر سه استفاده می شوند تا انواع پورت های نو ظهوری مثل Type-C و Thunderbolt   که بسیار منحصربفرد و کاربردی هستند و در حال توسعه می باشند. از طرفی بسیاری دیگر از پورت ها منسوخ شده اند و دیگر در لپ تاپ های امروزی دیده نمی شوند.

 

انواع پورت های لپ تاپ بر اساس ویژگی

انواع درگاه خروجی و ورودی

۱- پورت ورودی و خروجی دیتا یا انتقال داده

۲- درگاه های ورودی و خروجی تصویر

۳- پورت ورودی و خروجی صدا

۴- درگاه ها و گیرنده های ورودی و خروجی شبکه

۵- درگاه های مموری کارت ها ، اسمارت کارت و سیم کارت

 

انواع پورت های لپ تاپ

  • پورت ورودی و خروجی دیتا یا انتقال داده

 

درگاه انتقال داده USB A :

پورت یو اس بی

پورت USB نوع A از رایج ترین انواع پورت های لپ تاپ ، انتقال دیتاست که در نسخه های ۲.۰ و ۳.۰ و ۳.۱ روی لپ تاپ ها تعبیه شده است. معمولاً از نسخه ۲.۰ این درگاه برای اتصال موس ، کیبورد یا کول پد استفاده می شود و از نسخه های بالاتر آن به دلیل سرعت بسیار بالاتر تا 650 مگابایت در ثانیه یا 5Gbit بر ثانیه برای انتقال دیتا استفاده می شود.

تعداد پورت های USB در لپ تاپ بین 2 تا 4 عدد است. البته هر چه تعداد درگاه USB بیشتری داشته باشید بهتر است.

 

درگاه انتقال داده USB B :

درگاه ورودی usb b

این نوع پورت از USB که به آن Type B گفته می شود روی دستگاه های جانبی یا Device های دیگر بیشتر یافت می شوند. اغلب پرینتر ها و اسکنر ها از این پورت بهره مند هستند و برای دریافت و ارسال اطلاعات از کابل مبدل USB B به USB A استفاده می شود.

 

درگاه انتقال داده USB C یا Type C :

بروز ترین و قدرتمند ترین انواع پورت لپ تاپ برای انتقال داده پورت Type C می باشد که اکثرن برای اتصال لپ تاپ با گوشی های هوشمند استفاده می شود. این پورت های لپ تاپ دارای 24 پین می باشد که تعداد بالای این پین ها باعث انتقال سریع تر فایل ها می شود.

پورت تایپ سی

 امروزه در اکثر گوشی های هوشمند اندروید از این درگاه استفاده می شود. از ویژگی های مهم این پورت های لپ تاپ ، باریک بودن ، انتقال اطلاعات با سرعت بالا ، امکان استفاده به عنوان شارژر و ... اشاره کرد. این پورت به شیوه ای طراحی شده که سوکت آن از هر جهتی وارد درگاه می شود.

 

  • درگاه های ورودی و خروجی تصویر در لپ تاپ

 

پورت خروجی تصویر VGA :

VGA مخفف عبارت Video Graphics Array به معنی سوکت گرافیکی ویدیویی می باشد که به عنوان خروجی تصویر بین لپ تاپ با پرژکتور ها و مانیتور های قدیمی می باشد.

خروجی وی جی ای

حداکثر وضوح تصویری که با انواع پورت های VGA قابل انتقال است، رزولوشن 2536x2048px می باشد.

در برخی از پخش کننده های تصویری مثل ویدئو پرژکتور ها تنها راه انتقال همین درگاه است و افرادی که در مراکز آموزشی یا دانشگاهی مشغول تدریس یا ارائه مطالب هستند بسیار به این پورت نیازمند خواهند بود.

 

درگاه خروجی تصویر نمایشگر یا Display Port :

این پورت در انواع لپ تاپ هایی که دارای کارت گرافیک بروز و حرفه ای تر هستند یافت می شود. قدرت و سرعت انتقال این کابل با HDMI یکسان است ولی در دو اندازه و دو شکل به نام های Display Port و mini Display Port ارائه شده اند.

پورت نمایشگر

مزیت کابل Display Port اتصال به تلویزیون های حرفه ای و چند مانیتور همزمان کاربرد بیشتری دارد و همچنین دارای اتصال قدرتمند تری می باشد و قطعی کمی دارد.

حداکثر وضوح قابل انتقال با این پورت 4K و رزلوشون 3840×2160 می باشد.

 

درگاه خروجی تصویر HDMI :

رایج ترین انواع پورت های لپ تاپ برای انتقال تصویر، پورت HDMI می باشد. این درگاه خروجی و ورودی اکثر نمایشگر ها و تلویزیون ها نیز می باشد.

کابل HDMI پورت HDMI

این پورت ، توانایی انتقال صدا و تصویر را باهم دارد و حتی وضوحی که ارائه داد در صنعت صوتی و تصویری انقلابی را به پا کرد. انواع این پورت ، حتی روی دستگاه های گیرنده دیجیتال ، کنسول ها ، سینمای خانگی نیز کاربرد دارد.

به دلیل استفاده رایج تر اکثر مبدل های تصویری دارای پورت ورودی یا سوکت خروجی HDMI هستند.

 

  • درگاه های ورودی و خروجی صدا در لپ تاپ

 

پورت خروجی صوتی Audio Jack 3.5mm یا AUX :

در انواع لپ تاپ ها و گوشی های موبایل برای انتقال صدا به هدفون ها ، هدست ها و اسپیکر های خانگی و ماشین ها از پورت Audio Jack 3.5mm و کابل AUX استفاده می شود.

پورت جک صدا

این کابل با پخش صدا بصورت ۳ کانال مونو ، یکی برای صدای چپ ، یکی برای صدای راست و یکی برای پخش همزمان دو کانال چپ و راست حالت استریو و Dolby ایجاد می کند که کیفیت انتقال صوت را بسیار افزایش می دهد و محیط صوتی واقعی و ۳ بعدی ایجاد می کند.

همچنین این پورت قابلیت رفت و برگشتی دارد و هم برای ورودی و هم برای خروجی صدا بکار می رود.

 

درگاه خروجی صوتی HDMI :

پورت HDMI همانطور که گفتیم برای انتقال همزمان صدا و تصویر استفاده می شود.

درگاه خروجی HDMI

با اینحال این کابل برای انتقال صدا از مکانیسم های پیشرفته Dolby TrueHD و DTS-HD استفاده می کند که با انتقال ۷.۱ کانال صوتی، صدایی سینمایی و فرا واقعی پدید می آورد.

گفتنی است که پورت Display نیز از مکانیسم مشابه با HDMI برای انتقال صدا استفاده می کند.

 

  • درگاه ها و گیرنده های ورودی و خروجی شبکه

 

پورت ورودی شبکه LAN :

کابل تلفن سیم تلفن

از این پورت برای اتصال مستقیم به خط اینترنت و مودم استفاده می شود. دسته بندی این پورت بر اساس پهنای باند و سرعت با عبارت Cat مشخص می شود. در LAN های Cat8 پهنای باند به ۲ گیگاهرتز و سرعت ۴۰ مگابیت برثانیه نیز می رسد که حداکثر قابلیت این کابل می باشد.

امروزه برای انتقال اینترنت هایی با سرعت بسیار بالا که Wifi سرعت آن را کند می کند از این کابل استفاده می کنند.

 

پورت ورودی و خروجی اطلاعات یا انتقا دیتا COM :

پورت خروجی کام

امروزه این پورت به منظور انتقال اطلاعات بین رتر ها و و برای طراحی شبکه های داخلی اداری و سازمانی استفاده می شود. این پورت به ندرت روی لپ تاپ ها نصب می شوند ولی برخی لپتاپ های مدیریتی مثل لپ تاپ HP ProBook 650 G3 دارای این پورت می باشند.

 

  • درگاه های مموری کارت ها ، اسمارت کارت و سیم کارت


اسلات حافظه جانبی SD Card :

مموری های SD از رایج ترین حافظه های جانبی مشترک بین لپ تاپ ها ، گوشی های هوشمند ، دوربین ها و پخش کننده صوتی مثل آیپاد می باشد. SD Card به عنوان ایجاد کننده فضای ذخیره سازی برای دوربین ها و پلیرها و به عنوان کمک کننده به فضای جانبی گوشی ها ، سرفیس و گاهاً لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

درگاه مموری کارت

 

درگاه ورودی سیم کارت برای مودم داخلی لپ تاپ :

درگاه سیم کارت

برخی لپ تاپ ها دارای یک مودم داخلی هستند که برای دریافت شبکه ، مثل گوشی های تلفن ، از سیم کارت استفاده می کنند و به همین منظور دارای اسلات سیم کارت می باشند.

 

درگاه پرداخت مغناطیسی Smart Card :

کارت اعتباری

از این اسلات برای شناسایی کارت ها با تراشه یا چیپ مخصوص استفاده می شود که برای احراز هویت از طریق شناسنامه های هوشمند یا پرداخت از طریق کارت های اعتباری کاربرد دارد.

 

در این مطلب قصد داشتیم تا یک آشنایی کامل با انواع پورت های لپ تاپ برای شما فراهم کنیم.

توجه به انواع پورت های لپ تاپ یا درگاه های لپ تاپ بسیار نکته مهمی می باشد چراکه کاربری شما را بسیار آسان تر و حرفه ای تر می کند. در حین خرید لپ تاپ استوک حتما به این نکته توجه داشته باشید تا بتوانید رضایت بیشتری از خرید خود داشته باشید.

 



نظرات


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.