مقایسه انواع سی پی یو core i3 و core i5 و core i7 در پردازش مرکزی چیست؟

مقایسه انواع سی پی یو core i3 و core i5 و core i7 در پردازش مرکزی چیست؟

۱۴۰۱/۰۳/۲۴

یکی از بحث هایی که شروع خوبی دارن اما پایانش ممکنه به یک کشتار دسته جمعی ختم بشه، مقایسه انواع سی پی یو های داخل بازاره و حتی برای این مقایسه تیم های متخصصی دور هم جمع شدن تا بازدهی این پردازنده ها را در حالت های مختلف و البته عجیبی بررسی کنند.

سی پی یو

شرکت Intel بزرگترین کمپانی تولید انواع سی پی یو در سراسر دنیاست که سی پی یو های این شرکت به نسبت واقعا زیادی داخل کامپیوتر ها و لپ تاپ ها تعبیه شده که انواع مختلفی از Pentium که الآن جزو سی پی یو های تاریخی ازش یاد میشه تا core i9 که تازه به بازار عرضه شدند دارند. اما در حین خرید لپ تاپ استوک یا کامپیوتر موقع دریافت اطلاعات دستگاه از فروشنده با این عبارات مختلف روبرو می شویم که فلان دستگاه پردازنده core i7 6600U دارد و فلان دستگاه پردازنده core i5 6820QM دارد اما اکثر خریداران و حتی فروشنده ها در مورد این حروف اختصاری و نسل و تعداد هسته و... اطلاعات کافی ندارند و هنگام انتخاب و توضیح کارایی محصول به مشکل برخورد می کنند.

در این مطلب میخوام به صورت خلاصه و مرتب کل این ماجرا رو یک بار برای همیشه بهتون توضیح بدم؛ پس تا ادامه مطلب با من همراه باشید.

اولین معیار: مقایسه انواع سری سی پی یو

تفاوت انواع سی پی یو CPU

سری Core i

یک اشتباه رایج که اکنون کمتر شده اینست که گاهی به اشتباه به عدد کنار حرف i در عبارت core i(x) نسل سی پی یو اطلاق می شود اما در واقع این عدد کنار حرف i معرف مصرف انرژی سی پی یو و نوع حافظه کش می باشد. به ترتیب از core i3 بیشترین مصرف برق تا core i9 که کمترین مصرف انرژی را داراست دسته بندی می شوند که البته بحث مصرف برق بیشتر برای لپتاپ ها مطرح است. سرعت انتقال داده روی حافظه کش core i های بالاتر نیز بهبود یافته اند و مقدار اندکی از سری های پایین تر خود سریع تر هستند.

سری سی پی یو

پس: عدد کنار i معرف سری انواع سی پی یو و مصرف انرژی و سرعت انتقال داده از حافظه کش می باشد.

 

خرید cpu خرید سی پی یو

سری Xeon

 این سری به منظور کارایی های بسیار گسترده و پیچیده برای سرور ها و دیتاسنتر های عظیم ساخته شده که قابلیت انجام تعداد بسیار زیادی کار همزمان را داراست و برای سیستم های خانگی و دستکتاپ به ندرت استفاده می شود. این سری دارای چهار ردیف Bronze، Silver، Gold و Platinum می باشد.

 

دومین معیار: مقایسه انواع نسل سی پی یو

مقایسه انواع سی پی یو

این معیار یکی از مهمترین معیار های مقایسه انواع سی پی یو تلقی می شود. نسل سی پی یو معرف سال ساخت و معماری انواع سی پی یو می باشد که قدرت پردازش سی پی یو را تعیین می کند. بعد از عبارت core ix عددی وجود دارد که اولین رقم بعد از این عبارت، نسل انواع سی پی یو را مشخص می کند. در سی پی یو هایی که عدد بعد از سری سی پی یو ۳ رقمی می باشد و گاهی با M شروع می شوند نسل اول است. تفاوت نسل ها بیشتر از نسل اول به سوم، نسل چهارم به ششم و نسل هفتم به نهم و بالاتر مشخص می شود و دو نسل متوالی باهم آنچنان تفاوت چشمگیری ندارند و پیشنهاد می شود برای ارتقای کامپیوتر خود حداقل تا سه نسل بالاتر سی پی یو را ارتقاء دهید تا تاثیر آن را بهتر متوجه شوید.

نسل سی پی یو

پس: عدد کنار core ix معرف نسل انواع سی پی یو می باشد و با قدرت پردازش آن رابطه مستقیم دارد.

 

سومین معیار: مقایسه انواع کارایی سی پی یو

شرکت اینتل درنامگذاری سی پی یو های خود از حروف اختصاری برای توضیح هدف، کارایی های خاص و منحصر بفرد استفاده می کند که در انتهای نسل سی پی یو به آن اشاره می کند.

تفاوت سی پی یو

  • حرف L و T نشان دهنده نشان دهنده انواع سی پی یو کم مصرف و کم توان است.
  • حرف U نشان دهنده انواع سی پی یو های بسیار کم مصرف و توانایی معمولی می باشد که در لپ تاپ استوک و لپ تاپ ها استفاده می شود.
  • حرف P نشان دهنده نداشتن پردازش گرافیکی روی انواع سی پی یو که اکثرا در مدل core duo دیده می شود.
  • حرف Y نشان دهنده حالت انتخاب هسته های کمتر در پردازنده سری زئون می باشد.
  • حرف H مخفف High Performance Graphic می باشد که به معنی بهره مندی انواع سی پی یو از پردازش گرافیکی بالاست که مصرف برق آن نیز به تبع بالا می باشد.
  • حرف Q از وجود چهار هسته پردازشی در سی پی یو اطلاع می دهد که مخفف عبارت Quad Core می باشد.
  • حرف C، R و K نمایانگر قابلیت اورکلاک در سی پی یو می باشد. اورکلاک برای زمان هایی خوب است که پردازش های سنگین به سی پی یو محول می شود و سی پی یو های اینتل با قابلیت اورکلاک می توانند خود را بوست کنند و به یکباره به از تمام قابلیت پردازشی خود استفاده کنند و بالاترین کارایی خود را ارائه دهد.
  • حرف S در سی پی یو های اینتل به معنی قابلیت هماهنگ شدن سی پی یو با سبک کاری شما می باشد.
  • حرف G نمایانگر اینست که سی پی یو طراحی شده تا کارهای گرافیکی را پردازش کند.
  • حرف X مشخص کننده قدرتمند ترین سی پی یو هاست که برای کارهای سنگین و خاصی ساخته شده است و قیمت بسیار زیادی دارد. این حرف اگر در کنار حروف دیگر قرار بگیرد به معنی چند برابر شدن آن قابلیت روی سی پی یوی شماست. مثلا XG به معنی داشتن توانایی فوق العاده بالا در پردازش گرافیکی است.

عملکرد سی پی یو

پس: حروف کنار انواع نسل سی پی یو نمایانگر کارایی های خاصی می باشند که نسبت به نیاز کاربر طراحی شده اند.

 

با توجه به این سه معیار ساده میتونید مقایسه سی پی یوی مناسب مادربوردتون ، نیاز پردازشی سیستمتون و نیاز های خاص خودتون را انجام بدهید خریداری کنید و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید و خریدی رو انجام بدهید که تا چند سال با خیال راحت از لپ تاپ یا کامپیوتر خودتون استفاده کنید.

وارد کننده لپ تاپ استوک ایستگاه فنی

تیم ایستگاه فنی همیشه پشتیبان مشتریان برای انجام خرید دقیق و راحت و مطمئن هست. پس می تونید از مشاوره های رایگان ما با اطمینان خاطر استفاده کنید.

 



نظرات


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.