نر خ تازه سازی نمایشگر یا (Refresh Rate) چیست؟ + مقایسه تصویری

نر خ تازه سازی نمایشگر یا (Refresh Rate) چیست؟ + مقایسه تصویری

۱۴۰۱/۰۶/۰۵

چند روز پیش دوستم بلخره به آرزوش رسید و کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 رو خرید و انداخت روی سیستمش ولی چند روز بعدش در حالیکه پشیمون بود دیدمش و جویای حالش شدم. اون از کارت گرافیک جدیدش مینالید و همش غر میزد که بهش انداختن! دلیلشو پرسیدم و گفت از وقتی این کارت گرافیکو گرفته و تنظیمات گرافیکی و سرعت پخش فریم (Frame Rate) بازیشو بیشتر کرده تصویر داخل نمایشگر شکسته میشه. از اون روز منم چون خیلی کنجکاوم دنبال این جواب گشتم تا بلخره با چیزی به نام « نرخ تازه سازی نمایشگر » آشنا شدم.

فریم ریت و رفرش ریت از نکات مهمی هستند که روی کیفیت تصویر تاثیرات چشمگیری می گذارند و به تبع آشنایی با آنها برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نرخ تازه سازی نمایشگر

توی این مطلب میخوایم باهم متوجه اشتباه دوستم بشیم و بفهمیم چطوری از طریق نرخ تازه سازی نمایشگر، بازیکن خفن تری هم بشیم.

 

فریم چیست؟

هنگامی که در حال تماشای فیلم یا هر ویدیوی دیگر هستید اگر دکمه توقف را بزنید فیلم روی یک تصویر ساکن باقی می ماند. به این تصویر ساکن که جزوی از چندین و چند تصویر متوالی و مرتب هستند که در کنار هم تشکیل یک ویدیو می دهند، فریم می گوییم.

نرخ تازه سازی تصویر و رفرش ریت فریم

سرعت پخش فریم یا Frame Rate

در هرثانیه از یک فیلم تعداد زیادی فریم وجود دارد و مغز انسان تمام این فریم های پشت سرهم را به صورت روان و یکپارچه می بیند. درواقع مغز ما مجموعه این تصاویر را به عنوان یک ویدیو شناسایی می کند. سرعت پخش فریم ها برای درک اولیه ویدیویی، باید حداقل ۱۵ فریم در ثانیه باشد که با کمیت fps (frame per second) مشخص می شود. برای درک بهتر این موضوع به تصویر پایین توجه کنید.

refresh rate frame rate نرخ تازه سازی نمایشگر فریم ریت

سرعت پخش فریم و مغز انسان

چشم انسان مهم ترین معیار برای تشخیص کیفیت و تفاوت در تصاویر می باشد. اما آیا تفاوت نرخ تازه سازی نمایشگر و همینطور فریم ریت تا چه حدی برای ما مؤثر هستند؟

سیستم عصبی چشم انسان

تحقیقات نشان داده اند که سیستم پردازش تصاویر در مغز انسان دارای چندین قسمت متفاوت است که در هماهنگی یکدیگر به درک وضوح و یکپاچگی تصاویر و درک واقعی از رنگ و شکل یک جسم می پردازد. پس در مجموع چشم انسان توانایی تشخیص تفاوت میان یک نمایشگر با نرخ تازه سازی 200Hz و 120Hz را دارد.

تشخیص این تفاوت از نرخ تازه سازی نمایشگر 100Hz به بالا سخت تر و سخت تر می شود تا حدی که از مرز تمرکز انسان عبور می کند.

 

سرعت نمایش فریم یا نرخ نوسازی تصویر یا Refresh Rate

نرخ تازه سازی تصویر به قابلیت پخش فریم ها توسط نمایشگر اطلاق می شود. نرخ نوسازی صفحه نمایش در اغلب نمایشگر ها روی 60Hz fps و یا ۶۰ فریم در ثانیه می باشد که در تلویزیون های 4K HFR و بروزتر این عدد تا 144Hz fps ارتقاء یافته است. البته که کمپانی های مختلف ادعاهای متفاوتی از سرعت پخش فریم ها و نرخ تازه سازی نمایشگر در تلویزیون های خود شده اند که این ادعا ها هنوز به اثبات نرسیده و البته بیشتر از یک محدوده خاص نیز توسط چشم ، قابل تشخیص نمی باشد.

نرخ تازه سازی نمایشگر

تفاوت بین نرخ پخش فریم و نرخ نوسازی تصویر

هرچه سرعت پخش فریم بیشتر می شود، به پردازش تصویری بهتری نیاز داریم؛ یعنی نیاز به سی پی یو و گرافیک بیشتری خواهیم داشت. اما نکته مهم اینست، همانطور که به پردازش قوی برای بالا بردن frame rate نیاز داریم برای نمایش این ویدیو نیز به نمایشگری با نرخ تازه سازی بیشتر نیاز خواهیم داشت. پس در واقع مشکل اینجا بود که نمایشگر سیستم دوست بنده از این سرعت پخش فریم پشتیبانی نمی کرد. وقتی این اتفاق میوفتد نمایشگر که مجبور است این تصاویر را نمایش دهد به علت سرعت بالای پخش فریم دچار شکستگی تصویر یا Screen Tearing می شود.

شکستگی تصویر نرخ تازه سازی نمایشگر

تاثیر سرعت پخش فریم و نرخ نوسازی نمایشگر برای یک گیمر حرفه ای

هنگامی که داخل یک بازی شوتر دشمن را می بینید و در لحظه دکمه شلیک را فشار می دهید تا زمانی که سیستم این عملکرد را تشخیص داده و شلیک را انجام دهد زمان می برد و این برای گیمری که در حال بازی است یک جهنم تمام عیار است؛ چراکه می دانید در لحظه عکس العمل نشان دادید اما سیستم آنطور که باید آن عکس العمل را نداشته است.

نرخ تازه سازی تصویر و فریم ریت در گیمینگ

اغلب اوقات گیمر های حرفه ای جدا از سخت افزار های گرافیکی سنگین بدنبال نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالاتر هستند تا بتوانند به درجات والا برسند و در تورنمنت های جهانی شرکت کنند.



نظرات

علیرضا روشن بین

فریم ریت پایین تر از نمایشگر

آیا وقتی فریم ریت رو ببریم پایین تر از نرخ تازه سازی نمایشگرمون مشکلی توی نمایش بوجود میاد چون من داخل پریمیر فریم ریت ویدیوم روی ۳۰ فریم در ثانیه هست و مانیتورم ۱۲۰ فریم هستش و حس میکنم با تاخیر میبینم یه جاهایی

۱۴۰۱/۰۳/۲۸


ثبت نظر


دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید


از کیبورد فارسی استفاده کنید بهتر است از فضای خالی بیش از حد معمول شکلک یا ایموجی استفاده نکنید. نظرات خود را براساس تجربه و استفاده ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال نکنید بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه ایی خودداری کنید. بهتر است در نظرات خود از ارسال عناصر متغیر مانند قیمت خودداری کنید.